Interesante entrevista a Pretty Yende en
Platea Magazine. Da de nuevo la sensación de estar afrontando su carrera con bastante cabeza.
Por otro lado, bastante lamentable artículo de la filósofa estadounidense Martha Nussbaum en
el NY Times sobre el
Rosenkavalier. Creo que no se ha enterado de nada. Algunos fragmentos:
Citar:
Denigrating myths about women abound, but one of the most enduring is the myth that aging women must graciously renounce sexual love, leaving it to the young.
Let’s look at one work, Richard Strauss’s 1911 comic opera, “Der Rosenkavalier,” that peddles this lie to enduring popular acclaim, and then at a far superior work, Shakespeare’s “Antony and Cleopatra,” which undermines the stereotype and illuminates some special attributes, even advantages, of sexual love between the aging.
Citar:
Octavian, so far as we are allowed to know him, is a very stupid teenager, albeit with pretty manners.
Citar:
In other words, the aging woman has to be punished — and doubly punished, first by being thrust into a stupid and shallow relationship, and then by being made to give it up with high-minded talk about time and inevitability. [...] Audiences then and now want to punish the aging woman, and thus, aided by Strauss, they construct an aesthetic fiction of the “inevitability” of her renunciation and the “profound wisdom” of her acceptance.
Me parece que menosprecia a los personajes de Octavian (quien es joven, pero no me parece que tonto) y no digamos de la Mariscala (para mí de los mejores de la ópera).
Al mismo tiempo, su defensa de la Cleopatra shakespearana quien, según el mismo artículo hace una «deep, satisfying and mature choice» revela cierta disonancia cognitiva. Se podría hacer una lectura igualmente sesgada de ese personaje (que se va con un hombre mayor que ella, casado y con hijos), pero sin entrar en detalles el fondo del asunto es que trata a un género como intocable mientras que perpetúa mitos y desconocimiento sobre la ópera.
Me ha parecido muy agudo como han enlazado este artículo en
parterre.com, parafraseando su primera frase: «Denigrating myths about opera abound, but one of the most enduring is the myth that Der Rosenkavalier is about an aging woman who must graciously renounce sexual love, leaving it to the young».