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 Asunto: Re: ¿Qué música acaba de comprar / descargar? (II)
NotaPublicado: 04 Abr 2017 17:48 
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El Chino Cudeiro escribió:
:o Caramba, cuántas cosas interesantes. Esas ediciones de Mondo Musica-La Fenice están muy bien, pertenecen a aquellos tiempos en los que las discográficas tiraban la casa por la ventana y tienen una cuidada presentación (ensayos sobre las obras, fotografías de la producción... aunque no incluyen el libreto de la ópera).

concertante escribió:
Ese disco de Volpi lo encontré, por casualidad , hace un montón de años . No, me he fijado mejor . El que yo tengo es sólo de Verdi. También de la misma casa discografica.
Muy buena adquisición . estimado chino . Me produce mucha envidia. Sana , pero, envidia. :evil:
A disfrutar


Nimbus sacó dos monográficos de Lauri-Volpi, el segundo es, seguramente, al que se refiere usted:

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Creo que son la mejor introducción -en cuanto a selección musical y calidad sonora- al universo Lauri-Volpi. Afortunadamente, ambos pueden encontrarse fácilmente y a precio asequible en internet.

Efectivamente . Este es al que yo me refería.

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La música es para el alma lo que la gimnasia para el cuerpo (Platón)


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 Asunto: Re: ¿Qué música acaba de comprar / descargar? (II)
NotaPublicado: 04 Abr 2017 18:35 
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Lástima que en algunas ediciones de Mondo Musica, el sonido deja mucho que desear. Por ejemplo en un Capuletti e i Montecchi, en la versión de tenores, con Luchetti y Giorgio Merighi.


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 Asunto: Re: ¿Qué música acaba de comprar / descargar? (II)
NotaPublicado: 04 Abr 2017 19:12 
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tengo un Don Carlo de Mondo Musica, un directo de la Fenice, de sonido manifiestamente mejorable. esencialmente, por ser tomas lejanas. veremos qué me viene en ese pedido.
¿el defecto de esos Capuletos es el indicado, el del sonido lejano?


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 Asunto: Re: ¿Qué música acaba de comprar / descargar? (II)
NotaPublicado: 13 Abr 2017 18:59 
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De los cuatro Pagliacci de Martinelli en el Met de los que se conserva grabación, el mejor en lo vocal e interpretativo es el de 1934, que además cuenta con un pletórico Lawrence Tibbett. Pero el de 1936 no le viene a la zaga: aunque en el final de la ópera no alcanza el nivel electrizante del anterior registro, el instrumento del tenor italiano sigue pleno de squillo y sorprende aún la intensidad de su encarnación y el prodigioso fiato. La ligerísima soprano Queena Mario está en peor forma que dos años atrás y, aunque el material de Richard Bonelli no es tan prodigioso como el de Tibbett, es uno de los barítonos más interesantes de su generación (y la razón principal por la que he adquirido este registro: 8 euros en Amazon UK). En el libro "Saturday afternoons at the Old Met. The Metropolitan Opera broadcasts, 1931-1950", Paul Jackson retrata la voz y el Tonio de Bonelli:

"Another extant broadcast of the italian repertory (Pagliacci on 29 February) offers oportunity to enjoy Bonelli in a complete portrayal [...] The recorded sound of Pagliacci is the best thus far. Bonelli's masterful voicing of the Prologue makes one wonder who is the premier Italian baritone of the era -he combines all the fat, rolling tone of [John Charles] Thomas and the point and dramatic flavor of Tibbett. Bonelli owns a voice of ravishing, darkly sensous color, full and even troughout the entire range, with menacing bite at the bottom and absolute freedom at the top (the interpolated A-flat is perfectly poised, no tenor tone but harboring the same rich claret hue as the rest of the voice). His cantabile ('E voi, piuttosto') is woven with a girdling legato and subtle use of portamento. Memories of the golden age of Italian baritones surface -Amato, even a touch of Ruffo potency- though Bonelli never pushes beyond the zones of musical taste. In the opera proper he completely leaves off his primo baritone stance and plays the character; how he enjoys watching Nedda with her lover. He moves quickly from the menace of 'si tradisca' to the sudden piano of 'fingere' as the advises Canio to wait, to pretend; and he is all fool in the play-within-a-play".

El otro broadcast de 1941 no lo conozco y me parece menos interesante, a priori. La voz de Martinelli fue sonando cada vez más leñosa conforme avanzó la década de 1940 (aunque en registros de esos años aún conserva muchas virtudes) y Tibbett en aquella época era la sombra de lo que fue sólo unos pocos años antes.

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 Asunto: Re: ¿Qué música acaba de comprar / descargar? (II)
NotaPublicado: 13 Abr 2017 19:20 
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concertante escribió:
Efectivamente . Este es al que yo me refería.

Y con la Rethberg de propina en el acto del Nilo. Me han entrado ganas de escucharlo otra vez.


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 Asunto: Re: ¿Qué música acaba de comprar / descargar? (II)
NotaPublicado: 13 Abr 2017 23:23 
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mitchum escribió:
tengo un Don Carlo de Mondo Musica, un directo de la Fenice, de sonido manifiestamente mejorable. esencialmente, por ser tomas lejanas. veremos qué me viene en ese pedido.
¿el defecto de esos Capuletos es el indicado, el del sonido lejano?


No, más bien la distorsión o saturación del sonido.


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 Asunto: Re: ¿Qué música acaba de comprar / descargar? (II)
NotaPublicado: 18 Abr 2017 22:11 
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Tenía dudas sobre qué Otello comprar: si éste o el de 1940, con el mismo trío protagonista. He optado por el del 12 de febrero de 1938: tanto Martinelli como Tibbett están en mejor forma vocal (de hecho, sorprende como el barítono, que estaba pletórico unos meses antes, muestre en 1940 síntomas de un inminente declive). Por contra, Rethberg y Panizza mejoran en la interpretación posterior. El sonido también es mejor en la grabación de 1940 (la estuve escuchando anoche, vía móvil, en la página Met Opera on Demand). He leído sobre el otro broadcast de Otello de 1938 (3 de diciembre, con la Caniglia en lugar de Rethberg), pero no lo he escuchado: ¿merece la pena o no aporta nada especial respecto a la grabación de Naxos arriba citada?

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 Asunto: Re: ¿Qué música acaba de comprar / descargar? (II)
NotaPublicado: 19 Abr 2017 18:35 
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Al final he caído. :oops: De MacNeil ya tengo su Ernani en el Met de 1962, a ver si el de Parma es tan bueno como dice Rupert de Hentzau. :wink: De Margherita Roberti creo que no he escuchado nada (cuánta Margherita soprano en aquella época: Roberti, Rinaldi, Guglielmi y no sé si alguna más). Limarilli también me interesa mucho, aunque suele dar una de cal y otra de arena (a ver si esta vez tengo suerte y le pillo en forma).

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 Asunto: Re: ¿Qué música acaba de comprar / descargar? (II)
NotaPublicado: 06 May 2017 0:44 
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De los varios recopilatorios sobre el tenor polaco Jan Kiepura que hay en el mercado, estos dos del sello Pearl me parecen, en conjunto, los más interesantes. Aparte de arias y canciones provenientes de películas y tomas en estudio, se incluyen rarezas que no han tenido tanta difusión: una sentida versión de "Mi par d'udir ancora" (grabación casera de 1940), registros en vivo ("La donna è mobile" y la canción chilena "Ay, ay, ay", que cantó durante uno de sus conciertos en Varsovia del ¿verano? de 1938) y algunas joyas de madurez (un puñado de piezas polacas y el dúo de la opereta Der Zarewitsch junto a su mujer Marta Eggerth).

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 Asunto: Re: ¿Qué música acaba de comprar / descargar? (II)
NotaPublicado: 11 May 2017 19:56 
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Dos viejas grabaciones que he conseguido tiradas de precio en Amazon UK: gastos de envío incluidos, 3,15 euros Faust y 2,83 euros Pagliacci. :D Del Faust, Paul Jackson ("Saturday afternoons at the Old Met", pp. 198-199) alaba, sobre todo, las labores de Pinza y Crooks (las prestaciones de Jepson y Warren, siendo buenas, no alcanzan ese nivel). Del bajo comenta:

"Pinza lends an incredible vivacity to the entire performance. He bothers little with malevolence of tone or vocal asides. His devil is all extrovert, charm, exceedingly jocular with the bourgeois, but showing a pratical steak as he urges Faust to get on with his wooing in the garden scene. He roars at full-voice through the Calf of Gold aria, preens outrageously with Dame Marthe Schwertlein, irrepressibly plays the show-off for most of the afternoon, content with merely crystal-clear articulation of text, full tone, and matchless legato as he calls down the darkness of night to aid in the seduction of Marguerite. The serenade under her window is the high point of the Pinza exhibition. Unlike most basses, he can sing it without a trace of self-consciousness, conducting Gounod's sinous line with accuracy and no break in continuity. It is a stunning bit of virtuosity, and for once the three octave laughter is genuinely mocking. One notes in both performances [el autor se refiere también al broadcast neoyorquino del 16 de marzo, anterior al que nos ocupa] how he never quite reaches the high F in his act-one entrance. In the Boston performance the Calf of Gold is taken at an even faster pace; one can hear a few aspirants in the brief fioriture, and since Pelletier slows down the Serenade a shade, Pinza has to work a little harder to maintain the requisite panache -but he does. In general, the Boston Méphisto is clothed in a bit more dignity".

Y del tenor estadounidense reseña:

"Crooks, in particular, lets us know that we are dealing with issues of life and death. The tenor is in excellent form on both afternoons, but the palm goes to the Boston portrayal where, in the opening scene, his attack is clenaer and the phrasing keener edged (on 16 March the aged scholar hardly seems world weary); but the rhythmic vitality and vigor of tone as Crooks summons the devil are surprising on both occasions-in the sequential rise of the 'à moi' phrases it is especially impressive. Thus, the contrast to his sweetly lyrical garden scene is all the greater. Crooks' 'Salut! demeure' is exceedingly adroit, and he fills the nuanced phrases with the right mix of longing and ardor (on 16 March a bit of scooping negates the sense of 'chaste et pure', but the 6 April phrases are unsullied). His finest moment is the reprise of the opening section, all dreamy ecstasy and capped by a mezza voce high B (is that falsetto?) to sustain the mood (true, the descent has a mite of insecurity to it). He manages to create an incredible intimacy in the duets -on 6 April, in particular, the magical blending from mezza voce on through various dynamics to full-voice and back again ('O nuit d'amour') provides the climax of a memorable portrayal".


De Richard Crooks podemos escuchar en YouTube su interpretación de la aria "Salut! demeure chaste et pure":

https://www.youtube.com/watch?v=L2wqIU0Qyoc

No es un tenor de agudos rutilantes, pero compensa esa carencia con un profundo concimiento del estilo francés y un fraseo trabajado y gustoso. :aplauso:

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Paul Jackson es más somero en el análisis del Pagliacci de 1944 y se centra, sobre todo, en el buen hacer de Licia Albanese (Nedda). A Raoul Jobin, que destacó en el repertorio francés, le falta ese "fuego" que caracterizó al Canio por antonomasia de aquella época: Giovanni Martinelli. Respecto a Warren (Tonio), no menciona su rendimiento en esta grabación, pero sí subraya las excelentes cualidades del barítono en su debut en el papel, un año antes: 20 de marzo de 1943, junto a Marita Farell (que sustituyó a Albanese) y a un crepuscular Martinelli. La función neoyorquina del 43 puede escucharse en YouTube:

https://www.youtube.com/watch?v=e9E771Ej0ec

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 Asunto: Re: ¿Qué música acaba de comprar / descargar? (II)
NotaPublicado: 19 May 2017 19:38 
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Por lo que he leído, la mezzo Gladys Swarthout ofrece un enfoque de Carmen en general bien cantado, pero poco implicado en lo dramático. En libro "Saturday afternoons at the Old Met" (pp. 251-253), Paul Jackson comenta:

"In some operatic portrayals artist and role seem perfectly mated -witness Albanese's Butterfly. Too often, however, the fit is ill: the composer is not well served nor do the considerable gifts of the singer show to best advantage. Yet, no mezzo of swarthy good looks and tawny vocal hue could be expected to forgo a run at Carmen, and if the article could be stamped «made in Hollywood», its currency would undoubtedly be inflated. Thus, for a few years Gladys Swarthout brought her Valentina costumes to the Met stage and played at being the gypsy. The costumer knew her customer; she judged that Swarthout «posseses an inborn good taste and we understood each other perfectly». In contrast to Ponselle's fiery ardor as Carmen, Valentina knew that «Miss Swarthout gave an image of tender and lovely feminity which led me to follow her type and personality». And so did Miss Swarthout in her impersonation, no matter how remote it might be from the gypsy of Bizet, let alone Merimée.

Not that her portrayal (as heard in the broadcast of 15 March 1941) is without its virtues. Not often is the first act so well sung -the deep color of the voice is most appealing in both arias, and the sung recitatives are full of playful point. And her taunts of José are tastefully spunky. So far, so good. Pelletier creates too sedate and ambience for the Gypsy Song, and Swarthout cannon counteract it with rythmic impulse. From the opening prelude of the final act on through the death struggle outside the bullring, the conductor keeps to a businesslike gait and eventually the dramatic sap congeals. But not before we hear a fine quintet, fleet and well disciplined in the expert hands of Votipka, Olheim, De Paolis, Cehanovsky, and Swarthout -she inflects 'Je suis amoreuse' with amusement rather than heavy-breathed ardor, and it is a deft touch.
[...]

But as far as Swarthout's Carmen goes, the game is up. She musteers neither insinuation in her vocal dance for José nor disdain as Carmen tries to keep him from returning to his base. Yes, the voice is always beguiling -that's the problem; no ugly or contemptuous effects in the interest of the drama shall disfigure it".

A continuación retrata con más benevolencia al Don José de Charles Kullman y sigue dando leña a Swarthout :lol::

"Kullman, in excellent voice, who convincingly carries the dramatic burden of their scenes together. Though he enters the tavern with the least boastful of dragoon songs, his Flower Song has sufficient ardor without muscling the music -he saves the breast-beating for the final moments of the opera and manages even that with fine tone and surprising vocal heft. His voice filled with regret and longing, Kullman makes credible José's need to kill Carmen -a fine performance from the American tenor. Swarthout is equally in earnest, but in the card scene her intonation is suspect at the break, and she fails to make us sense the inevitability of death (but, oh, the color is right). As José confronts her with his knife, though her vocalism is wonderfully free, this Carmen is no free spirit; she can neither dare nor spit venom nor, certainly, ever hate. But her voice is a polished and lovely as her Valentina grows- pretty as a picture she must have been".

Más llamativo es el caso de Licia Albanese (31 años) y Leonard Warren (29), que muestran un notable nivel pese a su juventud:

"The most vivid moments of the afternoon are provided by Micaela, for Albanese makes a miniature drama of the aria. No coy ingénue she, but a peasant girl courageous enough to find her way through the mountains to her lost love. As she begins, her quick vibrato takes a moment or two to settle, but the thursting ascents of the middle section are vibrant with energy, and she makes a superb climax at 'Seigneur, Vous me protègrez'. The reprise is full lovely portamenti as she overlaps the phrases one to another. She caps it all with stunning high B-flat, as all Micaelas were wont to do then (and who would wish to be without such a B-flat as this one). Her plea to José is vocally assured and equally charged with excitement. In act one, both Albanese and Kullman makes a lyric feast of the duet -how skillfully she exceutes the sinuous lines and stepwise ascents trought the passaggio! Management is prodigal to place such a singer in this role, but Albanese turned Micaela into a star vehicle during her early Met career. Warren is no quite so much the fully formed artist as his soprano colleague, but he, too, radiates a star quaility as the Toreador. Like most baritones he is better in the higher reaches of the aria (and better there than most baritones). Sometimes his big sound gets in the way of French fleetness, but he fills out the refrain splendidly (as he is sensitive enough to lead into it with a finely grained diminuendo). A little more swagger would be become in his mountain meeting with José, but the fourth-act miniature duet is suavely lyrical in feel and tone".

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"Metropolitan" (Richard Boleslawski, 1935). No abundan los testimonios videográficos del legendario Lawrence Tibbett en la escena operística, así que esta película me parece un excelente muestrario de sus privilegiadas dotes vocales y dramáticas. De los varios momentos musicales que incluye la cinta -canciones y arias de ópera-, me quedo con esta carismática interpretación del "Votre toast" de Carmen:

https://www.youtube.com/watch?v=97-IXQB738w

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No todo van a ser grabaciones viejunas (aunque ésta es del 93, mucho ha llovido también...). Es una pena que Minkowski sólo haya grabado dos óperas de Lully (este Phaëton y Acis & Galatée), porque su olfato teatral y dinámica dirección casan muy bien con la música del compositor florentino. Para mi gusto, supera en estos aspectos a otros que han hecho incursiones operísticas en Lully: William Christie, Philippe Herreweghe, Hervé Niquet -el Alberto Erede del historicismo :P- y Hugo Reyne. En cuanto a calidad, creo que está a la par con Cristophe Rousset, director mucho más comprometido con Lully -en lo que a discografía se refiere- que Minkowski. El reparto de este Phaëton tiene varios cantantes que han dado muy buenos momentos en el repertorio barroco francés: Véronique Gens, Jean-Paul Fouchécourt y Laurent Naouri. Mención especial merece el tenor Howard Crook, que en estos menesteres creo que aún no ha dejado un digno sucesor.

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 Asunto: Re: ¿Qué música acaba de comprar / descargar? (II)
NotaPublicado: 26 May 2017 22:48 
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Se conservan, al menos, tres registros en vivo de Rosa Ponselle cantando Carmen, el último de los grandes papeles que incorporó la legendaria soprano antes de su prematura retirada. El primero del 28 de marzo de 1936, en Boston (de gira con el Met), junto a René Maison (Don José) y Ezio Pinza (Escamillo). El segundo en Nueva York (9 de enero de 1937), con el Don José de Sydney Rayner y el Escamillo de Julius Huehn. Y el último (Cleveland, 17 de abril de 1937), de nuevo con Maison (en mejor forma vocal que en 1936) y Huehn, recoge la despedida de Ponselle de los escenarios operísticos.

Paul Jackson ("Saturday Afternoons at the Old Met", pp. 70-71), comenta sobre la Carmen (1936) de Rosa Ponselle:

"Few portrayals have gained so notorious a repute as Ponselle's Carmen, as though it were a personal affront that the Druid priestess should stoop to portray an earthy gypsy. She certainly did not conquer, at least in the press, which considered it a disaster. «We have never heard Miss Ponselle sing so badly and have seldom seen the part enacted in such an artificial and generally unconvincing manner» was Olin Downes' infamous veredict in the Times of 28 December 1935.

How had it ended? Ponselle's final broadcast reveals the vocal and musical integrity of her Carmen in its later performances. And in the earlier broadcast (just three months after her first Carmen on 27 December 1935) much is of interest. In the 1937 farewell, Gennaro Papi's straightforward conducting often plods; thus the overall performance is less vivid than the 1936 Carmen under Louis Hasselmans. The French conductor offers great fluidity of tempo and occasionally whips up the orchestra to considerable excitement, sometimes to Ponselle's discomfort (as in the second verse of Gypsy Song where the diva falls almost a measure behind). But in the Flower Song and similar passages, Hasselman's players achieve a welcome plasticity of line.

Ponselle's colleagues are less than memorable in the 1936 broadcast. In his debut season, the admirable Belgian tenor René Maison is hard-pressed in the upper range. (His pitch in the Flower Song is on the low side, and the High B-flat is painful.) Nevertheless, Maison is a convincing antihero and unexpectedly lyrical in the act-one duet. He cannot be faulted for finding the Micaela of Hilda Burke dull, for she sings with firm tone but virtually no characterization. Pinza's assumption of the Toreador (another flirtation with baritone roles in his early career) seems dictated more by his physical attributes than vocal suitability. Of course, he gives it his all and provides the expected panache in the Toreador Song; the scene with José in the mountains is highly charged as well. While the little act-four duet with Ponselle is sumptuous in tone, elsewhere the top notes are often strained. Yet one must prize this single opportunity to hear Pinza in a role he sang quite frequently during his early career (thirty-four appearances with the Metropolitan).

And now for Ponselle -first the 1936 portrayal. Her occasional preference for soprano pitch alternatives is no surprise; a greater detraction is her compulsion to add spoken dialogue on her own creation at moments of tension. These mistaken attempts to heighten the realism of her portrayal (at the conclussion of act three and in tjhe final struggle with José) are mere self-indulgence on Ponselle's part. Had she in mind a reversion to the original spoken dialogue of the 1875 premiere?- rather unlikely, though she had wanted to do the opera without the accompanied recitatives. In act two the fleet pace of Bizet's setting engenders some some white, squawky tones. But there are fine moments. The Habanera is well sung, the Seguidilla even better, deftly and lightly done on through the held high B at the close. Her little-girl speaking voice in the recitatives before Seguidilla is effective. «And Rosa waves her peach-colored handkerchief to the audience», Cross tells us during the first-act curtain calls, bringing the visual aspect to the radio audience as he describes in detail Ponselle «in her yellow blouse... black skirt dotted with colored flowers, four ruffles each trimmed with a red-ribboned border.

The card scene is marvelously vocalized in rich, firm low tones with full attention to the text. Ponselle makes good use of her imppresive chest voice in the final confrontation with José -clearly a Carmen unwilling to accept her fate without a struggle. Though both Ponselle and Maison indulge in a good deal of snarling, Carmen's anger and disdain are tellingly presented. All in all, the 1936 reading provokes a mixed response, and one regrets, along with Walter Legge, that Poselle chose to play it with «tough»".


En YouTube pueden encontrarse algunos fragmentos de esta grabación de 1936:

"Votre toast" (Pinza):
https://www.youtube.com/watch?v=HoqYOny3Aio

"C'est toi!" (Maison, Ponselle):
https://www.youtube.com/watch?v=6L1qX9BRnZQ

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 Asunto: Re: ¿Qué música acaba de comprar / descargar? (II)
NotaPublicado: 28 May 2017 13:08 
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Otro broadcast encabezado por el tenor belga René Maison, aquí en mejor forma vocal que en la grabación de Carmen referida en el anterior post. Según Paul Jackson, ("Saturday Afternoons at the Old Met"): "Appropriately, the hero of the performances is Maison; Samson is the best of all his broadcast performances. Anchored in the middle voice, the tessitura of the role is readily conquered, and his command of French declamation is a powerful asset in the troubled utterances of the Israelite leader -'Vois ma misère' is a masterful combination of wretchedness and dignity. The burnished cooper shine of his heroic tenor is most attractive throughout the afternoon. The exchanges of Wettegren and Maison in the second act have a spontaneity and surging impetus which negates the static nature of the work, and Maison raises the temperature of the scene with a ringing high B-flat in the duet coda of Dalila's aria. To those in the opera house, the Belgian tenor's giant physical proportions made him visually an ideal Samson, while for the radio audience the integrity of his conception and his imposing tone and style prove equally satisfying".

Otros autores no se muestran tan entusiasmados: así Robert Farr comenta: "I do not find René Maison’s Samson all that vocally appealing. As one would expect of a Belgian-born singer his French is excellent and his diction is such as to express the nuances of the words. However, his dramatic tenor does not lay easily on my ears. He has a tendency to squeeze the note as he puts pressure on the voice [...]. Elsewhere he becomes unduly lachrymose".

Hay más consenso respecto a Ezio Pinza (Sumo Sacerdote), en excelente forma vocal. Sobre la Dalila de Gertrude Wettegren, los críticos coinciden en señalar que tiene el material necesario para la parte, pero que su canto es distante y poco sensual. La función supuso el debut en el Met del notable director Maurice Abravanel (aprovecho para recomendar los muy interesantes programas que Pérez de Arteaga le dedicó en "El mundo de la fonografía"). En el Archivo del Met pueden encontrarse algunas fotografías de miembros del reparto y de la producción.

http://archives.metoperafamily.org/Imgs ... 193637.htm

De bonus en el segundo disco, un lujo: fragmentos de la ópera cantados por César Vezzani y Marie Duchêne.

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Louise es uno de los papeles más emblemáticos de la malograda soprano Grace Moore. Por aquella época (1943), se encontraba en plena madurez artística, si bien la voz ya presentaba signos de fatiga que ensombrecen el resultado global. Raoul Jobin (Julien) va ganando en seguridad vocal e implicación conforme avanza la función. Ezio Pinza destaca en el papel del Padre y Doris Doe (Madre) es la más floja del cuarterto principal. Sir Thomas Beccham es sinónimo de calidad en el repertorio francés. En esta edición también hay bonus: canciones y arias interpretadas por Grace Moore.

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