http://unanocheenlaopera.com/ |
|
Ópera completa en youtube: links http://unanocheenlaopera.com/viewtopic.php?f=2&t=16036 |
Página 51 de 55 |
Autor: | Carl Tunner [ 23 Sep 2019 14:26 ] |
Asunto: | Re: Ópera completa en youtube: links |
Cierto, 1987. Lo cambio |
Autor: | Rubini [ 23 Sep 2019 15:45 ] |
Asunto: | Re: Ópera completa en youtube: links |
hizan06 escribió: Blake está bien como Gualtiero, pero a mí me gusta más Morino. Por cierto, il Pirata de Martina Franca es de 1987, cuando Celletti era director artístico del Festival della Valle d'Itria. Veremos qué hacen los tres caballeros en diciembre en Madrid. |
Autor: | Mandryka [ 07 Oct 2019 20:19 ] |
Asunto: | Re: Ópera completa en youtube: links |
La Gioconda de Liceu del pasado 10 de abril con Saioa Hernández. Ese día estuve ahí. http://www.rtve.es/alacarta/videos/el-p ... a/5403096/ |
Autor: | Tip [ 07 Oct 2019 20:35 ] |
Asunto: | Re: Ópera completa en youtube: links |
No sé de qué día fue pero la que pusieron ayer de madrugada, en un alarde de apoyo a la ópera, cantaba Theorin. Es más probable que estuviera yo. |
Autor: | pasaelmocho [ 16 Oct 2019 12:39 ] |
Asunto: | Re: Ópera completa en youtube: links |
Disponible durante tiempo limitado... Turandot en el Liceo: https://www.arte.tv/es/videos/091009-00 ... barcelona/ |
Autor: | El Chino Cudeiro [ 18 Oct 2019 14:11 ] |
Asunto: | Re: Ópera completa en youtube: links |
Boston, Massachusetts March 30, 1940 Matinee Broadcast DIE WALKÜRE {318} Brünnhilde..............Marjorie Lawrence Siegmund................Lauritz Melchior Sieglinde...............Lotte Lehmann Wotan...................Friedrich Schorr Fricka..................Kerstin Thorborg Hunding.................Emanuel List Gerhilde................Thelma Votipka Grimgerde...............Winifred Heidt [Last performance] Helmwige................Dorothee Manski Ortlinde................Irene Jessner Rossweisse..............Lucielle Browning Schwertleite............Doris Doe Siegrune................Helen Olheim Waltraute...............Maxine Stellman Conductor...............Erich Leinsdorf https://www.youtube.com/watch?v=44lJyXAHer4 |
Autor: | bonisolliano [ 18 Oct 2019 17:31 ] |
Asunto: | Re: Ópera completa en youtube: links |
https://m.youtube.com/watch?v=8RRN5CMPG04 Lucrezia: Leyla Gencer Gennaro : Gianni Raimondi Il Duca Alfonso Luigi Roni Maffio Orsini : Anna Maria Rota Rustighello : Franco Ricciardi Gubetta : Silvio Maionica Jacopo Liverotto : Mario Carlin Apostolo Gazella : Alfredo Giacomotti Ascanio Petrucci : Lorenzo Testi Oloferno Vitellozzo : Walter Gullino Astolfo : Franco Piva Orchestra e coro del Teatro alla Scala di Milano Direttore Ettore Gracis - Milano, 12 marzo 1970 Esta es la Lucrezia Borgia que cantó la Gencer después de las representaciones exitosísimas de Caballé en su tardío debut scalifero. Seguramente la Gencer, que era una tigresa, se creció después de la Caballé y dijo: "aquí estoy yo" y nos ofrece una autentica lección de belcanto spianato, con una gama de intensidades destacable. Luego está la dicción, la interpretación...en definitiva...el personaje hecho carne de Lucrezia Borgia. En esta grabación (como en su Isabel I de Inglaterra de Rossini) creo que nos encontramos en el límite de su soberanía vocal. A partir de entonces (Caterina Cornaro, Attila...) aparecerá ese vibrato ancho y muy pronunciado fruto del puro desgaste. Aquí no aparece eso...y nos da una lección de bel canto. Una de la más grande de la segunda mitad del siglo XX..así de fácil. La comparación con Caballé resulta tentadora. En una noche mágica de la catalana. Por monentos me entusiasma (entrada en el acto I previa al duo con Don Alfonso, o su aria de salida o su entrada en la escena final) pero aun reconociendo la mayor lozania vocal de la catalana, en el resultado del conjunto para mí, la Gencer es más emocionante. En Caballé salvo fragmentos puntuales, prima su vocalismo. En Gencer el vocalismo está ahí, aunque más austero, pero la expresividad es de primera. En el pianissimi del prólogo, yo pensaba que Gencer no lo alargaba tanto como Caballe por simple ausencia de fiato tan extenso. La escucha años ha del requiem de Donizetti me convenció que no lo alargaba por una cuestion de estilo, de gusto, ya que en el requiem lanzó un pianissimi de 20''. En Gencer lo primero era la palabra, el drama, el personaje...el fraseo. |
Autor: | mitchum [ 19 Oct 2019 17:58 ] |
Asunto: | Re: Ópera completa en youtube: links |
por aquello de polemizar un poquito, ¿en el belcanto no anteponemos el vocalismo a la expresividad? ¿no es la belleza hedonista del estilo lo que nos arrebata, y no encarnaciones realistas y vívidas más propias de momentos posteriores en la historia de la ópera? ahí se lo dejo caballero. pero me anoto el link para darle una escucha tan pronto sea posible. |
Autor: | Rubini [ 19 Oct 2019 19:26 ] |
Asunto: | Re: Ópera completa en youtube: links |
Que lo digan ilustres damas como Sutherland, Gruberova y Devia, a mucha honra para ellas. |
Autor: | bonisolliano [ 20 Oct 2019 11:13 ] |
Asunto: | Re: Ópera completa en youtube: links |
mitchum escribió: por aquello de polemizar un poquito, ¿en el belcanto no anteponemos el vocalismo a la expresividad? ¿no es la belleza hedonista del estilo lo que nos arrebata, y no encarnaciones realistas y vívidas más propias de momentos posteriores en la historia de la ópera? ahí se lo dejo caballero. pero me anoto el link para darle una escucha tan pronto sea posible. Vamos por partes. Esto no trata de desmerecer a ninguna cantante. Sólo expongo mis opiniones después de seguir las carreras de cantantes. No. En el bel canto no anteponemos el vocalismo a la expresividad SÓLO. En el bel canto está todo, y como está todo puede un cantante belcantista puede cantar determinados papeles que no son estrictamente como los del primer Verdi... o incluso Puccini - me encanta la Mimí de Caballé (perdonándole puntuales olvidos textuales) para la RCA o la Liu de la Caballé para la DECCA - Yo al menos así lo entiendo. Ahora bien, papeles como Tosca, Minnie o Turandot o incluso Madama Buterfly, están fuera de toda soprano belcantista pura, porque son más dramáticos y tienen, creo recordar, más recitativo que la Mimí o Liu, donde predominan las celebérrimos duos y arias de todos conocidos. En el caso de Turandot, más que por la existencia de recitativo, es por su inclemente tesitura. Una soprano belcantista pura llamo yo - es un término de mi cosecha, inventado por mí por tanto - a aquella en la que el vocalismo es lo más significativo en ella y no sólo eso, sino que es casi lo único reseñable de toda su actuación, de modo y manera, que siempre se la juzga - o se la debe de juzgar - por parámetros estrictamente vocales. Ejemplos que yo conozco de vocalista pura: Sutherland y en menor medida Caballé. Estas sopranos ( de más perfecta factura el belcantismo de Joan en cuando a agudos y agilidades y más spianato y con mejor gestión del sonido en Caballé ) fuera de su repertorio natural, llegan a aburrir, a hacer que su escucha repetida pierda interés para mí, ya que no trabajan - en eso las dos son iguales de malas, de pésimas - la dicción y al recitativo no le dan volumen, quitándoles la importancia que tiene en toda la opera verdiana, pucciniana.... puesto que en estas óperas, los personajes se construyen "desde abajo" desde el recitativo , y ahí estas sopranos...0,00. (Debo de decir para descargo de Sutherland, que nunca ella fue de soprano dramática, y sus encarnaciones, en determinada altura de su carrera o en determinado personaje, tiene una expresividad austera, pero efectiva: pongo el caso de sus encarnaciones de Lucrezia Borgia de estudio con Aragall para la DECCA, o sus estupendas lecturas de Vancouver en 1972 o Houston de 1975.) De Caballé, y aquí entro en el tema del mensaje, su problema es que en determinado momento de su carrera jugó a ser lo que no fue nunca: soprano dramática. En ese momento, empezó a hacer agua su edificio vocal, y empezó a hacer agua por abajo, por su registro grave, terminando por agudos chillados, al querer dotarlos de más entidad sonora, cuando sus agudos de la época dorada eran perfectos en tono aunque en cuerpo creo que adolecían de falta del mismo, en su parte más alta - mi -. Ejemplos en Il Pirata o en la Lucrezia Borgia que comentamos del 1970, donde el mi sobreagudo que lanza al final del prólogo a penas es audible. Gencer en esta lucrezia. Pues cierto es que como mero ejercicio de vocalidad, está un poco por debajo de Caballé o Sutherland en Lucrezia, aunque en cuando a canto spianato, es de tan buena factura como la catalana, porque hace un juego de intensidades que ya quisiera para sí la Sutherland, la cual con el tiempo se hizo trabajoso el uso de sus reguladores ( Norma Sutherland DECCA II) En cuando a los golpes de glotis, curiosamente no aparecen tanto aquí como en su Norma scalifera del 1965 - la primera Norma post-Callas - y emite unos pianísimos de elegante factura. Una lectura más contenida que en la suya del 1966 y en la línea de su lectura romana del 1967 ( con un estupendísimo Renato Coni) Termino: Como Gencer era una soprano con vocación de assoluto, más versatil....mucho más que Caballé o Sutherland, trabajó mucho la dicción desde el comienzo y la exprevidad y con ese bagaje, se metió en Bel canto ( un caso parecido a Callas, la cual el italiano no fue su lengua materna) y se adentró en Verdi y en verismo, funcionando sus incursiones en estos repertorios, ya que inciden el algo que en ella - como en Callas - era casi connatural, no postizo: la exprevidad sincera, no de cartón-piedra. ...y se nota cuando esa expresividad es sincera perfectamente. Tengo siempre el la memoria la Adriana Lecouvreur de Gencer en su último acto INPRESIONANTE. Por eso la Gencer es una de las más grandes de la segunda mitad del siglo XX y fundamental en la historia del bel canto. Por qué pongo a Gruberová de joven. Porque creo que es la conjunción más perfecta entre el virtuosismo de Sutherland y en canto spianato de Gencer y Caballé, dotando a determinados personajes belcantisticos suyos de expresividad y con buena dicción. Ejemplos: esta Amina, su Elvira de 1985, su Lucia con Kraus, su Maria Stuarda de 1985, Su Giulieta... |
Autor: | angelparsifal [ 01 Nov 2019 16:17 ] |
Asunto: | Re: Ópera completa en youtube: links |
https://my.mail.ru/mail/2002_09_10/video/362/44017.html En este enlace se encuentra el vídeo completo de la reconstrucción del Lohengrin que Wolfgang Wagner estrenó en el Festival de Bayreuth en 1967, y reestrenado en Praga en 2017. Este larguísimo vídeo incluye dos funciones: una del 8 de junio de 2018 con Stefan Vinke en el rol principal y otra de dos días más tarde, con Edith Haller y Eva Urbanová en los roles de Elsa y Ortrud. Está filmado desde un solo ángulo, pero se ve todo el escenario. Es una oportunidad única para ver un montaje antiguo de Wolfgang Wagner. Por cierto, que mymail.ru es una verdadera joya en cuanto a vídeos de ópera. |
Autor: | Tip [ 25 Nov 2019 9:59 ] |
Asunto: | Re: Ópera completa en youtube: links |
De cara a las próximas funciones de Il pirata en Real, han subido hace poco esta versión de 1993 con Blake, Alberti y Vanaud: https://www.youtube.com/watch?v=UOnBSfP1yWA La escucharé hoy, si me dejan. Así de primeras, se comen la obertura. |
Autor: | El Chino Cudeiro [ 15 Dic 2019 13:21 ] |
Asunto: | Re: Ópera completa en youtube: links |
Metropolitan Opera House March 3, 1951 Matinee Broadcast CAVALLERIA RUSTICANA {346} Santuzza................Zinka Milanov Turiddu.................Richard Tucker Lola....................Martha Lipton Alfio...................Clifford Harvuot Mamma Lucia.............Jean Madeira Conductor...............Alberto Erede https://www.youtube.com/watch?v=qSNihQXRSTI&t |
Autor: | El Chino Cudeiro [ 30 Dic 2019 14:02 ] |
Asunto: | Re: Ópera completa en youtube: links |
Metropolitan Opera House March 17, 1934 Matinee Broadcast PETER IBBETSON {20} Peter Ibbetson..........Edward Johnson Mary....................Lucrezia Bori Colonel Ibbetson........Lawrence Tibbett Mrs. Deane..............Gladys Swarthout Mrs. Glyn...............Ina Bourskaya Achille.................Angelo Badà Duquesnois..............Léon Rothier Chaplain................Louis D'Angelo Madge...................Grace Divine Charlie.................Giordano Paltrinieri Guy.....................Millo Picco Diana...................Phradie Wells Mme. Seraskier..........Helen Gleason Mimsey..................June Lockhart Pasquier................George Cehanovsky Marie...................Dorothea Flexer Gogo....................B L. Knight Victorine...............Philine Falco Footman.................Max Altglass Manservant..............Alfredo Gandolfi Sister of Charity.......Elda Vettori Prison Governor.........George Cehanovsky Turnkey.................Alfredo Gandolfi Conductor...............Tullio Serafin https://www.youtube.com/watch?v=Gbcf-uYAtk8&t Metropolitan Opera House May 8, 1937 Matinee Broadcast In English THE BARTERED BRIDE {49} Marenka.................Hilda Burke Jeník...................Mario Chamlee Vasek...................George Rasely Kecal...................Louis D'Angelo Ludmila.................Lucielle Browning Krusina.................Wilfred Engelman Háta....................Anna Kaskas Tobias..................John Gurney Circus Barker...........Norman Cordon Esmeralda...............Natalie Bodanya Red Indian..............Ludwig Burgstaller Act I: "Polka" by Ruthanna Boris, William Dollar and American Ballet Group Act II: "Waltz" by Ariel Lang [Debut] and American Ballet Group Act III: "Dance of the Comedians" by the American Ballet Ensemble Conductor...............Wilfred Pelletier Stage Director..........Désiré Defrère Set Design..............Joseph Novack Choreographer...........George Balanchine English Translation by Graham Jones Review of Noel Straus in The New York Times "BARTERED BRIDE" AT METROPOLITAN First Spring Performance of Smetana Opera Presents Hilda Burke as Marie REWARDED WITH SUCCESS The Exaggerated Fun-Making of Newer Form of Work Greeted With Frequent Laughter The first performance of the Spring season of Smetana's delightful comic opera, "The Bartered Bride," was given at the Metropolitan yesterday afternoon. The presentation was practically identical with the one of last year, which proved such an outstanding success. There was but one change in the cast as it then stood: Hilda Burke made her initial appearance in the grateful role of Marie, and proved herself quite capable of holding her own with the rest of the popular personnel. It happened that the opera did not draw a capacity house like those which greeted its several repetitions last Spring. If the fact indicated a falling off of interest in this production on the part of the opera-going public, or was just due to chance, remains to be seen. Smetana's music in this work possesses such potent charm, and the performance accorded it at the Metropolitan is so exuberant and full of the joy of life that it is difficult to understand why the auditorium was not as packed as heretofore at this latest staging of the opera. That the Metropolitan turns the comic opera into musical comedy gives the score and interpretation a different character entirely. But granting those in charge the right thus to alter the accepted traditions of the work, the performance has the merit of forming first-rate entertainment, at all events. When heard as comic opera, the humor is more subtle and at the same time more realistic in its folk atmosphere than in the present version, where the slap-stick type of fooling has the upper hand. Moreover, the opera, when not treated as musical comedy, tends to heighten the peasant qualities of the music, especially in the orchestra, which yesterday lacked the sharp accentuation and pungency that used to obtain when the music was less lightly approached. But even in its newer conception, the opera makes a definite appeal which cannot be gainsaid. It went yesterday with gusto, and the exaggerated fun-making was rewarded with constant spontaneous laughter. Louis D'Angelo made every point tell in his well-rounded portrayal of the marriage-broker, Kezal, which was expert as low comedy, though the rôle can be more effective when less broadly treated. Mario Chamlee was sufficiently intense as the lovelorn Hans, and Norman Cordon grotesquely droll as Springer. Miss Burke entered whole-heartedly into the spirit of the work and sang acceptably from first to last. The audience was much amused at the tomfoolery of George Basely as the simpleminded Wenzel. Other rôles were ably taken by Lucielle Browning, John Gurney, Anna Kaskas, Natalie Bodanya and Ludwig Burgstaller. The American Ballet Ensemble danced with abandon and the chorus sang lustily and well. Wilfred Pelletier's conducting was up to his usual standard in this opera. https://www.youtube.com/watch?v=7Bf69Nz26ZE Metropolitan Opera House March 10, 1945 Matinee Broadcast In English LE COQ D'OR {65} Cockerel................Thelma Votipka Queen...................Patrice Munsel Dodon...................Norman Cordon Amelfa..................Margaret Harshaw Astrologer..............Anthony Marlowe Polkan..................John Gurney Gvidon..................Richard Manning Afron...................Hugh Thompson Dance...................Marina Svetlova Dance...................Monna Montes Dance...................Alexis Dolinoff Dance...................Leon Varkas Dance...................Michael Arshansky Conductor...............Emil Cooper https://www.youtube.com/watch?v=i0YuomwWUrQ&t Metropolitan Opera House March 17, 1945 Matinee Broadcast In English FIDELIO {67} Beethoven-Sonnleithner/Breuning/Treitschke Leonore.................Regina Resnik Florestan...............Arthur Carron Don Pizarro.............Kenneth Schon [Debut] Rocco...................Lorenzo Alvary Marzelline..............Frances Greer Jaquino.................John Garris Don Fernando............Hugh Thompson First Prisoner..........Richard Manning Second Prisoner.........John Gurney Conductor...............Bruno Walter Director................Herbert Graf Designer................Joseph Urban Translation by T. Baker Review of Olin Downes in The New York Times WALTER CONDUCTS 'FIDELIO' IN ENGLISH Metropolitan Scores Triumph with Beethoven's Opera - Cast Wins Plaudits The performance of Beethoven's "Fidelio," sung in English yesterday afternoon in the Metropolitan Opera House, will go down as one of the proudest records in the annals of the institution whose name that theatre bears. The interpretation reflected the highest credit upon the members of the cast, almost entirely of American singers, who performed under Bruno Walters' baton. The singers, most of them of the rising generation, were of astonishingly high quality and adequate both to the vocal and dramatic demands of Beethoven's creation. This is no slight thing to say of vocal parts which in certain instances make cruel demands upon the voice and a curious and imperfect libretto which often puts the singers in the most difficult situations. The musical direction was supplemented by the admirable stage direction of Dr. Graf. And there was this almost incredible achievement: an admirable English translation. We understand that this translation was based upon the text of Theodore Baker, with the rhymes removed and with various emendations by Mrs. Drowne and by Mr. Walter. The result is exceptional for simplicity, dignity and dramatic meaning. Audience Gained Much Here was an example of an English translation that was unquestionably of aid to the audience in its understanding of plot and therefore of music. Fortunately, the Metropolitan has dispensed with the singing of the recitatives as they were arranged by a former interpreter. They are now spoken, as Beethoven intended. Perhaps the words do not carry to all the confines of the house as the singing tone does, but so far as the writer is concerned they were audible and effectively explanatory of the situations. For a final touch of the excellent scenic treatment there was the moment when, with the trumpet call from above, signal of the rescuing host, the light streamed down in the black dungeon where Florestan was confined. As the delivered pair, husband and wife, staggered up the steps to freedom, the curtain slowly gathered and the first mysterious tones of the Third Leonore overture sounded from the orchestra as if from space. It was an unforgettable impression, summation of the drama which is the matrix of the incomparable overture, and an apotheosis only possible in the lyric theatre. The cast had some excellent surprises. Regina. Resnik, who had done well in other parts, showed that she had the voice, the high intelligence and the dramatic sincerity required for Leonora's great role. That its tessitura is almost impossible was not an obstruction to Miss Resnik's achievement. Her highest tones had impact and emotion. The voice is of a warm color and stamina and resourcefulness through its range. She spoke her recitatives movingly. The fact that she looked more like Peter Pan than a heroic statue when she confronted the murderous Pizzaro did not lessen the tension of that instant or the excitement that she communicated by her gifts and personality. Schon Makes Debut Kenneth Schon made his debut as Pizzaro, with a dignity and dramatic power which neither cheapened nor flagged. He sings with a strong and manly resonance and with equally commendable diction. The fire of his delivery singing was made the more convincing by good taste and musicianship, so that the Pizzaro was a real figure on the stage and not a puppet of melodrama. Mr. Carron sang Florestan's difficult air with full tone and with an effect so genuine and intense that the audience was stirred for the moment beyond demonstration. All this carried the dungeon scene ever more powerfully to its climax, only to be completely fulfilled by the wild hosannas of Beethoven's orchestra. There were no weak links in the musico-dramatic chain. Mr. Alvary's Rocco was a first-class accomplishment in the timbre of the voice and its purposeful employment, in his capacity for attack and resonance in declamatory passages and, at the same time, his mastery of legato and of mezza voce when he wanted that for expressive purposes. These resources were remarkably utilized in the grave-digging episode. His English accent could be improved, which it is to be hoped will be done, but his dramatic distinctness and his sound comprehension of every detail of his role were obvious. Other Roles Well Done Then there were the first and second prisoners of Richard Manning and John Gurney and the unforgettable chorus of the trembling, helpless prisoners - their supplications, their gratitude and ecstasy in the light and the air. Other parts were Mr. Thompson's Fernando and the competent Miss Greer's Marzelline. The synthesis of the whole occasion was Mr. Walter's. Not for nothing did the audience applaud him for minutes at the beginning of Act II. It seemed an occasion when most of the effects that a great and sincere musician aims at in an operatic performance actually came off, and to his pleasure. He had entire and invigorating control of all the factors on the stage and in the orchestra pit. His inspiration was unchecked as the performance progressed. And so, for a great rarity, did Beethoven's "Fidelio" come into its own. Review of Jerome D. Bohm in the New York Herald Tribune The revival of "Fidelio" after an absence of about four years from the repertory of the Metropolitan Opera House yesterday afternoon will hardly occupy a place among the finest performances of Beethovan's great opera here. The performance, which was given for the first time in this auditorium in the clumsy English translation of Dr. Theodore Baker, by a cast that was at best barely able to cope with the arduous demands of the score, made this reviewer wonder whether it would not have been advisable to postpone the restoration of this work until vocalists of the kind essential to a satisfactory conveyence of its taxing music were again available. For even the presence of Bruno Walter in the conductor's chair was not sufficient to atone for the short-comings on the stage. https://www.youtube.com/watch?v=AzwilcKUwfg Metropolitan Opera House February 12, 1949 Matinee Broadcast PETER GRIMES {9} Peter Grimes............Brian Sullivan Ellen Orford............Polyna Stoska Captain Balstrode.......Lawrence Tibbett Mrs. Sedley.............Martha Lipton Auntie..................Jean Madeira Niece...................Paula Lenchner Niece...................Maxine Stellman Hobson..................Philip Kinsman Swallow.................Jerome Hines Bob Boles...............Thomas Hayward Rev. Horace Adams.......John Garris Ned Keene...............Hugh Thompson Lawyer..................Anthony Marlowe Fisherwoman.............Thelma Altman Fisherman...............Lawrence Davidson Thorp...................Matthew Vittucci John....................Peggy Smithers Conductor...............Emil Cooper https://www.youtube.com/watch?v=uwA61qU-7LY |
Autor: | Supermaño [ 01 Ene 2020 22:12 ] |
Asunto: | Re: Ópera completa en youtube: links |
A ver si saco tiempo para ese Fidelio. Fue el título con el que Walter debutó en el Met; con un reparto más potente, eso sí (Flagstad y Kipnis, entre otros, si no recuerdo mal). |
Página 51 de 55 | Todos los horarios son UTC + 1 hora [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |